The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Sabtu, Disember 16, 2006

Keajaiban Al-Quran

Aku ada post kat satu thread di putera.com mengenai persoalan keajaiban Al-Quran. Dan kat sini aku paste balik apa yang aku telah postkan terdahulu :-

Assalamualaikum Semua

Pertama sekali, satu benda yang korang perlu tahu bila nak berdebat dengan orang-orang ilmiah mengenai agama ialah cara perdebatan kita mestilah menjurus kepada ilmiah. Maaf kalau lari topik tapi qoute dari dua-dua post nih aku terpaksa qoutekan untuk terangkan apa yang dikatakan dengan MIRACLE dari segi sains dengan kaitannya kepada AL-Quran dan Hadis. Takut korang tersilap maksud pulak.

Apa yang dikatakan dengan penemuan sains dan kaitannya dengan Al-Quran / Hadis? Orang putih biasanya mereka akan mengeluarkan teori-teori berdasarkan kepada apa yang mereka kaji, secara tak segaja teori-teori berkenaan memang disebutkan di dalam al-quran. Banyak sangat teori-teori saintifik yang memang sudah disebutkan dalam firman-firman Allah SWT didalam Al-Quran dan itu boleh kita gelarkannya sebagai MIRACLE. Sebab? Tidak ada satu buku/esklopedia pon dalam dunia nih yang boleh menerangkan kejadian rumit alam ini kecuali satu buku yang dipanggil Al-Quran. Al-Quran menghuraikan segala-galanya sebelum kajian orang putih.

Point tersebut yakni bukti Al-Quran dan kaitannya fakta kajian saintifik digunakan oleh ramai cediakawan Islam seperti Ahmad Deedat, Yusof Islam serta ulama terkenal nusantara Haji Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah (HAMKA) untuk menyakinkan penganut agama lain tentang kebenaran agama Islam. Mereka tidak menggunakan fakta-fakta yang agak kabur macam kejadian pelik-pelik seperti kejadian ikan pari atau buah yang tertulis nama Allah SWT, kerana ini boleh dibidas oleh cediakawan agama lain. Kita perlukan point yang mana apabila mereka melihatnya, secara tidak langsung timbul rasa ragu-ragu terhadap kepercayaan agama mereka. Kaedah itulah yang digunakan oleh cediakawan Islam dalam menyampaikan dakwah kepada golongan bukan Islam.

Sebab itu jadikan Nabi Muhammad SAW seorang yang buta huruf, seorang yang sentiasa bercakap benar sebab dengan kejadian itu kalau orang putih ingin membuat kajian terhadap Al-Quran yang diturunkan mereka tidak akan menemui clue untuk membidas balik cediakawan Islam. Begitu juga dengan kata-kata Nabi Muhammad SAW berserta hadis-hadisnya, kerana baginda sentiasa bercakap benar maka kata-katanya juga adalah benar dan ini perlu diakui oleh setiap orang yang beriman. Orang yang beriman dan orang Islam adalah dua entiti yang berbeza. Yang beriman adalah Islam tapi bukan semua orang Islam itu beriman. Harap paham maksud aku.

Kalau kita nak menggunakan fakta seperti peristiwa pembedahan Nabi Muhammad untuk berdebat dengan orang bukan Islam, maka point yang akan diberikan orang orang bukan Islam sama seperti kita. Mereka juga mempuyai mitos yang ajaib dalam agam mereka. Ini menyebabkan berdebatan menjadi tidak tentu arah kerana memasing dok memuji kehebatan pesuruh agama memasing. TAPI kalau kita gunakan point MIRACLE seperti kajian orang putih dan kaitannya dengan fakta dalam Al-Quran, semestinya mereka (orang bukan Islam) tidak akan ada point untuk membalasnya kerana mereka tidak mempunyai kitab seperti Al-Quran yang menerangkan segala-galanya. Bukankah itu satu MIRACLE?

Point-point seperti peristiwa kenabian hanya sesuai dalam penyampaian penceritaan kepada umat Islam itu sendiri untuk mengukuhkan iman mereka dan kepercayaan mereka kepada rasul. Bukan untuk kegunaan perdebatan dengan cediakawan bukan Islam kerana minda cediakawan bukan Islam bukan hendak memikirkan MIRACLE tapi memikirkan bukti tentang kebenaran agama Islam.

Sebut mengenai foward SMS atau whatever, satu benda seperti pakezaa cakap sebelum nih buatlah kajian/google terlebih dahulu. Bukankah kajian yang menjurus kepada ilmiah mampu mengukuhkan iman seseorang Islam?

Sebab apa? Aku menjawab pertanyaan sesetengah forumer yang masih lagi tak memahami keajaiban Al-Quran dari sudut sains dan teknologi.

Tiada ulasan: