The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Jumaat, September 28, 2007

Etika Memblog Part 5 v.1 : Ready-Made Template

Assalamualaikum Semua, bertemu lagi dalam siri Etika Memblog. Kali ini aku akan menyentuh berkenaan Ready-Made Template di dalam blog anda semua.

Artikel ini dibahagikan kepada dua bahagian. Jadi pada bahagian v.1, kita akan membincangkan dengan lebih lanjut mengenai templat-templat yang biasanya digunakan oleh blogger yang tak ada idea tapi masih nak memblog juga. Tersangatlah bodoh, kalau mereka menggunakan templat-templat berikut. Memang nampak sah-sah mereka sudah tidak ada idea apakah yang patut ditulis di dalam blog mereka.

Mari kita rujuk pada satu laman web, ini dia www.blogthings.com. Laman web ini menyenaraikan beberapa soalan untuk blogger menjawabnya kemudian menempekkan hasil jawapan berkenaan di blog mereka. Benda-benda seperti ini tersangalah mengarut untuk seorang blogger, melainkan ianya seorang yang retards yang hanya buat blog semata-mata nak jawab-dan-tempek di blog mereka. Benda-benda seperti in seumpama kuiz yang bakal mendedahkan sifat-sifat fizikal dan mental blogger berkenaan. Dan mereka yang menggunakan templat ala-ala soalan sebegini, dinasihatkan supaya men-delete blog mereka sebab ianya sangat memalukan.

Sebab apa aku berkata demikian? Anda tengok sendiri, seperti yang dikatakan pada tajuk-tajuk yang lepas seorang blogger adalah mereka yang memiliki idea, pendapat, pandangan, kritikan terhadap sesuatu benda. Patutkan anda semua menggunakan templat ala-ala cute dan adorable di dalam blog anda? Tolonglah, ini tak sepatutnya berlaku. Kalau anda seorang lelaki, anda akan kelihatan seperti seorang gay yang mati pucuk. Kalau perempuan tak ubah seperti seorang pornstar. Adakah anda sudah ketandusan idea dengan apa yang anda nak tulis? Senang cerita, kalau tak ada idea maka jangan tulis blog. Tunggu sampai ada idea barulah anda mula menulis. Ini lebih bagus. Kenapa nak menipu pembaca nada yang sentiasa menunggu update dari blog anda, tiba-tiba disajikan dengan benda yang mengarut untuk dibaca? What the (maaf, mak aku tak bagi aku mencarut di bulan puasa jadi aku buang perkataan ini)?

Kebanyakan blog yang aku masuk, terutamanya blog perempuan ala-ala hotchick yang suka menggunakan templat seperti blogthings di dalam blog mereka. Ini menjadikan aku rasa semak kepala bila nak baca blog mereka. Soalan sebegitu, memang dah tahu dah apa jawapannya. Sebagai contoh :-

1# What kind of girl are you : A cute, always hanging around with my teddy
bear (yuckkkk!!!)
2# At your best, you are : Loving (again....yuckkkkkx35!)

Kesimpulan daripada artikel aku kali ini, jangan sesekali anda menggunakan templat sebegitu rupa di dalam blog anda. Anda akan kelihatan lebih keji daripada biasa sekiranya templat ini berada di blog anda dan ini adalah menyalahi etika memblog. Sekian daripada aku, aku akan sambung balik ke v.2. Stay Tuned.

Tiada ulasan: