The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Rabu, September 26, 2007

Etika Memblog Part 4 : Layout untuk Blog v.1

Assalamualaikum Semua, bertemu lagi kita dalam siri ke-4 Etika Memblog.

Dalam artikel kali ini, aku nak menyentuh mengenai Layout sesuatu blog yang bakal anda semua hasilkan. Benda ini bagi aku, adalah sangat penting disebabkan ianya hanya sesuatu yang abstrak. Lagipun, orang yang masuk ke blog anda tujuan mereka adalah untuk membaca dan mereka memfokuskan bacaan mereka. Dan menjadi tanggungjawab anda untuk menjadikan mereka lebih fokus dengan susun-atur blog yang menarik.

Kalau anda menyusun blog anda, pastikan yang susun-atur yang dihasilkan tidak terlalu bercabang-cabang. Maksud aku, apabila pembaca mengakses blog anda mereka tidak terasa seperti tersesat kalau nak mencari sesuatu benda. Dan sila pastikan juga, semua navigasi dan pautan berfungsi di dalam Blog anda. Setkan dalam minda anda yang semua susunan blog tersebut mestilah difokuskan kepada artikel anda. Kalau artikel anda tak difokuskan, apa
gunanya anda menghasilkan artikel untuk dibaca?

Artikel kali ini agak pendek sebab ianya hanya melibatkan ciri-ciri layout asas dan bagaimana anda boleh memfokuskan artikel anda kepada pembaca anda. Aku akan sambung pula ke v.2. Teruskan bersama aku.

Tiada ulasan: