The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Rabu, Jun 18, 2008

Ego Orang Agama

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Ini adalah artikel tergempar berdasarkan berita Malaysiakini : Bantah Konsert "Ego Orang Agama".

Ianya berkenaan konsert Ella dan Mas Idayu bersempena dengan kejayaan 100 hari pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor. Membaca berita tersebut menyebabkan aku cepat-cepat membuka komputer seterusnya "terpaksa" menulis satu akrtikel bagi menyatakan pendapat aku.

Apa yang aku paling kagum sekali adalah kenyataan Roslan Aziz, iaitu :

"Orang yang tahu fasal agama, ego dia lebih tinggi. Cuba kita pergi kepada seorang ustaz dan kata kepada dia, hadis ustaz salah, sanad tak betul. (Awak) ingat dia boleh terima? Mereka ini hendak tunjuk suci," - Roslan Aziz.
Aku sungguh kagum, terutamanya sekali pada farsa ayat yang telah di-bold dan di-italic-kan. Terserlah bahawasanya beliau adalah sememangnya seorang artis yang betul betul.........bengap.

Kepada Roslan Aziz:

Apakah anda telah mengemukakan hadis-hadis soheh berkenaan penganjuran konsert-konsert kepada mana-mana ustaz sebelum menganjurkan konsert? Tidak, sebab anda pun tau tiada nas-nas Hadis mahupun Al-Quran bagi penganjuran majlis-majlis yang membawa kepada berlakunya masalah sosial (sekaligus, membawa kepada perlakuan sumbang dan sekaligus membawa kepada gejala maksiat dan sekaligus membawa kepada gejala buang bayi dan sekaligus......opsss... saya takperlu terang semua ini. Ustaz Roslan Aziz ada.).

Malangnya, anda buat-buat buta sebab itu saja lubang anda untuk cari makan. Bodoh ada banyak tahap dan kenyataan anda membuktikan yang anda berada di tahap kebodohan 7-petala langit (paling tinggi darjat kebodohannya). Seorang ustaz kalau dia menghuraikan satu-satu hadis, semestinya dia tahu hadis itu berasal daripada mana, sahih ke tidak dan sebagainya untuk membuktikan yang hadis itu benar.

Nahhh... sekarang Al-Ustaz Roslan Aziz nak menyangkal kebenaran hadis, perlulah menyatakan kecelaruan dan sebab-sebab praktikal kenapa hadis ini tidak boleh digunapakai. Nih main bantai bantah tanpa bukti-bukti ilmiah yang konkrit apasal? Tentulah secara automatik ustaz yang menghuraikan hadis berkenaan akan menyangkal kenyataan anda.

Dalam Islam, memang sangat dianjurkan perdebatan ilmiah berkenaan Agama Islam supaya hasil dalam perdebatan berkenaan dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah agama. Syarat perdebatan berkenaan adalah pihak yang berdebat perlulah memiliki pengetahuan tinggi tentang bidang-bidang agama yang dikajinya (seperti bidang fiqh, sirah, usuluddin, dsb). Barulah perdebatan berkenaan membawa hasil yang menguntungkan Islam.

Ini, Roslan Aziz, seorang artis, seorang seni yang almost zero dalam pengetahuan agama Islam (Why zero? I will explain it later) cuba nak membuktikan yang hadis-hadis berkenaan konsert yang dibawanya itu betul dan benar kepada seorang ustaz, bagaimana ustaz berkenaan nak menerimanya? Sapa-sapa pun tak dapat menerimanya. Bertekak dengan Roslan Aziz umpama mencurahkan air ke daun keladi = sama hasilnya.

Dan salah satu kenyataan Roslan Aziz:
"Secara peribadi saya tidak setuju guna Islam untuk tujuan politik. Saya fikir (tindakan) ini salah. Biar orang kata Umno itu jahat tapi ia tidak guna Islam untuk tujuan politik.

"Masalahnya pada keseluruhan PAS itu sendiri. Sebab itu di Datuk Keramat, saya tidak pernah mengundi. Masalahnya nak mencari orang yang betul dalam parti yang betul.

"Dalam Umno yang baik ada orang-orang senget. Orang-orang alim, lebai-lebai yang baik pula dalam parti senget," - Roslan Aziz.
Oh Tuhanku! Dia tak tahukah yang PAS sememangnya menyatukan Politik dan Islam. Jadi tak salah kalau kita kata yang ahli-ahli UMNO itu semuanya kafir-kafir kerana meninggalkan Islam di rumah semasa berjuang dalam politik. Roslan Aziz sendiri mungkin boleh dikatakan kafir kerana meninggalkan Islam dirumah sewaktu sedang bergiat didalam dunia seni. Ohh... kalau mereka ini mati sewaktu sedang menyayi dan berpolitik maka terus masuk neraka sebab pada waktu mereka mati, Islam tiada di sisi mereka (kerana ditinggalkan dirumah).

Saya sangat terharu dengan kenyataan ini. Sebab itu kita tak hairan kalau ada berita tentang Ahli Parlimen meraba punggung pelayan, berita artis-artis dengan gambar-gambar panas dan berita Roslan Aziz yang masuk malaysiakini kerana mereka sewaktu bekerja (politik, menyayi, berlakon dsb) mereka tidak membawa agama mereka sekali. Paling tepat, mereka tiada agama ketika itu.

Kalau ahli parlimen yang meraba pelayan berkenaan masuk Mahkamah, beliau boleh memberi alasan "Saya tiada agama ketika itu, sebab saya ahli politk" untuk membuktikan yang beliau tidak bersalah. Begitu juga dengan artis, gunakan kenyataan berkenaan sekiranya gambar-gambar lucah anda tersebar di Internet. Tak mengapa, kami paham. Roslan Aziz lagi paham.

Mufti Kerajaan Uttmaniah pernah berkata:
"MEMISAHKAN AGAMA DARI POLITIK ADALAH CARA YANG MUDAH UNTUK MENJADI KAFIR"
Sebab apa? Perilaku Ahli Politik adalam berdasarkan pegangan Agama. Sebabtu kita tidak hairan kalau Ahli Politik dan Penjawat Awam suka makan rasuah, kerana mereka tak takut langsung dengan laknat Allah SWT. Mereka tidak takut untuk melakukan maksiat (seperti meraba punggung perempuan) kerana tidak takut laknat Allah SWT. Dan wujudnya salah-laku dan ketidak-adilan dalam pemerintahan mereka, kerana tidak takutkan laknat Allah SWT terhadap perbuatan mereka itu.

Begitu juga dengan artis. Anda hairan dengan berita-berita panas artis-artis kita? Tak perlu hairan, kalau mereka berpegang dengan Islam sudah tentu mereka tahu laknat Allah SWT sekiranya tidak melaksanakan apa yang disuruh didalam Islam. Samalah jua dengan kes Roslan Aziz, kalau dia tahu agama Islam aku rasa dia tak kan senang-senang nak buat kenyataan memperbodohkan dirinya. Tapi nak buat camna, mereka ini adalah model hasil perpisahan Islam dengan pekerjaan mereka.

Aku rasa, sampai sinilah kot posting aku kali ini. Kalau nak tulis, 1000000 perkataan pun tak mampu untuk digunakan bagi melambangkan kebodohan-kebodohan puak-puak takda agama nih (I mean, orang yang rasa agama patut dipisahkan dari politik). Cukuplah takat tu dulu.

Roslan Aziz, please put the limit of your stupidility. Jangan hanya Islam pada nama sahaja. Sekian.

2 ulasan:

HTM a.k.a. whiztech berkata...

artikel yang bagus bro.. inilah dunia akhir zaman.. mereka2 yang tidak arif mengenai agama mahu bersembang mengenai agama.. macam tu la kalau 'beragama' tu hanya sewaktu dirumah je..

roslan aziz productions berkata...

http://tinjau.wordpress.com/2008/06/20/roslan-aziz-ego-seorang-agamawan/