The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Khamis, Julai 19, 2007

Selesai Masalah

Assalamualaikum pembaca blogger aku, dan selamat sejahtera.

Sekarang ini, aku tak dapat nak update blog aku kerap-kerap sangat disebabkan aku akan ada kerja lain yang memerlukan aku memberi konsentrasi sepenuhnya. Aku bakal jadi boss laaa..hehehe. Jadi boss nih satu kerja yang best sebab korang bleh arah orang lain buat kerja-kerja untuk korang (and yes, as long as you pay them to work for you).

Menyebut tentang boss, menjadi seorang boss pun perlu ada etikanya sendiri. Korang tak boleh sewenang-wenangnya mengarah orang buat itu dan ini. Korang perlu ada perancangan untuk organisasi korang dan yang paling utama ada korang perlu mengambil-berat tentang pekerja bawahan korang.

Seorang manusia mereka mempunyai hati. Hati mereka kalau jaga dengan baik maka mereka akan menggunakan tenaga mereka untuk berkhidmat dengan korang. Untuk memastikan hati mereka dijaga perkara seperti kebajikan mereka dan suasana tempat kerja mereka perlulah diambil berat supaya semangat untuk mereka bekerja dengan korang akan membuak-buak dan hasilnya, produktiviti mereka meningkat dan organisasi korang dapat keuntungan berganda.

Sebagai seorang boss, elakkan sifat kedekut teramat sangat. Kedekut teramat sangat boleh menjatuhkan organisasi korang. Sebagai contoh satu pekerja yang telah berkhidmat dengan korang selama beberapa tahun perlulah diberi imbuhan. Jangan sampai gajinya pun korang tak reti-reti nak bagi naik. Silap haribulan dia dilamar oleh organisasi lain dan yang rugi adalah korang sendiri. Oleh kerana itu, elakkan sikap kedekut yang amat sangat. Berilah kepada pekerja yang berjaya membawa keuntungan kepada organisasi korang inisiatif-inisiatif untuk membangkitkan semangat kerja diorang.

Sekian sahaja dari aku, sapa-sapa yang bakal jadi boss macam aku digalakkan korang mendengar nasihat aku untuk kemudahan masa hadapan organisasi korang. Sekian.

Tiada ulasan: