The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Isnin, Julai 23, 2007

Cekgu Garang

Assalamualikum semua...hahaha.

Kepada pembaca blog aku, hari nih aku ada topik best yang aku rasa patut dibincangkan dengan korang semua. Iaitu tajuknya cekgu garang. Korang tau cerita cekgu besar tampar murid yang agak femes tu? Well aku tau korang semua dah familiar dengan cerita yang semacam itu. Hari nih, aku nak ulas dengan lebih lanjut lagi berkenaan cerita tu dan kesannya terhadap fenomena pendidikan di dalam negara kita nih.

Sekarang nih, mari kita rujuk kes 15 pelajar MRSM yang kena buang disebabkan kes buli. Mereka kena buang disebabkan mereka melakukan kesalahan membuli. Sebab time kecik-kecik dulu (masa mereka masih budak hingusan sekolah rendah) mungkin tak pernah ditampar oleh cekgu sekolah. Mungkin sebab itu mereka beranggapan yang mereka ini adalah pelajar yang cukup best yang mana cekgu tak boleh nak sentuh mereka walhal sedikitpun, sebab mereka ada budak best dan pandai.

Bila terjadinya macam tu, maka perangan sebegitu rupa akan terbawa-bawa sehingga ke sekolah menengah, MRSM, kolej dan IPT. Itulah yang akan menjadi punca kenapa mereka ini boleh menjadi liar sehingga boleh mencederakan orang lain. Sebab dulu tak ada orang yang nak tegur sikap dan peradaban mereka.

Kata orang lama-lama "Sayang anak tangan-tangankan" tapi sekarang ini "Sayang anak manja-manjakan". Itulah penyebab kenapa masalah sosial dikalangan pelajar yang semakin menjadi-jadi sekarang ini. Kerana "Sayang anak manja-manjakan". Memang besar salah bagi seorang guru besar menampar murid tetapi kenapa ini dijadikan agenda ibu-bapa untuk menuntut hak yang pada pendapat aku, bukannya satu hak yang benar pun. Ibu-bapa yang menuntut keadilan disebabkan perbuatan Guru Besar tersebut bagi aku bukanlah sebenarnya menuntut keadilan tetapi mereka sebenarnya memihak kepada anak mereka yang tidak membawa buku sekolah.

Kalau nak mengaji kenapa tak bawa buku sekolah? Kenapa ibu-bapa pelajar berkenaan masih memihak kepada anak mereka? Samalah macam kes 15 orang pelajar MRSM. Kenapa ibu-bapa mereka masih merayu untuk mereka? Kenapa masih memihak kepada mereka sedangkan mereka itu telah menyebabkan oleh lain tidak boleh belajar dengan sempurna? Why? Why?

Bodoh betul ibu-bapa berkenaan. Cekgu ajar camni : SALAH. Cekgu ajar camtu pun : SALAH. Jadi benda apa yang betul sebenarnya? Seingat akulah semasa aku time sekolah rendah dulu bukan cekgu tak pernah ketuk kepala aku tapi nak buat camna dah memang salah aku. Kalau aku balik cerita kat mak aku yang cekgu ketuk kepala aku, mak aku akan ketuk kepala aku sekali sebab mak aku pun tau yang aku nih salah. Tapi Alhamdulillah, hasil ketukkan kepala tersebut telah menjadikan aku seorang manusia yang berguna.

Pak-pak menteri dan ibubapa bangang selalu menegaskan kepada guru-guru agar jangan memukul murid padahal tegasan yang sebegitu rupa akan menyebabkan murid jadi besar kepala. Mereka tak sedar perbuatan mereka tersebutlah yang bakal menghancurkan masa depan pelajar berkenaan. Bila lagi nak didik anak-anak bangsa kita melalui ketegasan pembelajaran? Nak harapkan ibubapa? Mungkin mereka sibuk nak cari makan. Nak harapkan pak menteri? Mereka juga sibuk nak uruskan negara. Mahu tak mahu perlulah mengharapkan kepada seorang cekgu. Yaa tuan-tuan dan puan-puan kalau cekgu tak menghukum murid berkenaan disebabkan kesalahan murid tersebut bilakah murid akan belajar untuk tidak melakukan kesalahan berkenaan dimasa akan datang? Sila jawab wahai pak menteri dan ibubapa bangang.

Jangan terlalu sayangkan anak kita sehingga mereka memijak kepala kita kembali. Sia-sia sahaja usaha P.Ramlee membikin filem Anakku Sazali kalau kita tak amik pengajaran dari filem berkenaan. Mereka bakal mewarisi negara kita kelaka maka dengan itu kita seharusnya mendisiplinkan mereka, bukannya memanjakan mereka.

Sekian dari aku.

Tiada ulasan: