The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Khamis, Jun 07, 2007

Tamat

Sekarang, aku bakal mengambil peperiksaan yang terakhir dalam pengajian aku di politeknik seberang perai. Apa yang aru rasa adalah terlalu exited dengan apa yang aku bakal buat di masa hadapan diaman ianya menjajikan kepada aku cabarang yang aku memang cari semala ini. Iaitu cabaran kehidupan sebenar.

Sesua dengan tajuk TAMAT, aku ingin bertanya kepada reader aku memandangkan aku mempunyai reader setia dengan aku (yang aku assume sebab google pagerank aku sentiasa menunjukkan nilai 3/10) sekiranya korang berada di situasi yang aku berada sekarang ini, apakah yang korang bakal lakukan? Adakah korang akan pergi mencari pekerjaan awal / sambilan atau pekerjaan tetap? Atau korang akan kahwin dengan pasangan ideal korang? Atau korang ingin sambung belajar? Atau korang nak membuka sebuah perniagaan seperti aku? Mungkin korang tak sependapat dengan aku tapi aku hanya ada satu nasihat buat korang.

Korang ada fresh graduate yang sama seperti aku. Dan apakah skil yang korang ada untuk bersaing dengan pelajar yang setaraf dengan korang? Atau korang memiliki bakat semulajadi dalam pengurusan dan ingin membuka satu perniagaan? Dan semestinya perniagaan juga memerlukan skil-skil yang tertentu. Apapun yang korang ingin lakukan, korang kena yakin dengan apa yang korang buat sebab korang tidak tahu bagaimana masa depan tersebut.

Kalau korang membaca artikel aku yang berjudul Final : Apa yang korang rancang? korang mesti tahu yang korang sudang mempunyai skil-skil asas yang korang belajar untuk masa hadapan, bukannya untuk exam semata-mata. Kecualilah korang belajar untuk exam semata-mata maka dengan itu byebye lah kepada korang sebab korang sendiri yang pilih jalan tersebut. Korang kan tahu yang korang kena bersaing then kenapa tak bersedia? So nasihat aku bersedia dan yakinlah dengan apa yang korang buat.

Takat ini dahulu post aku. Sekian.

2 ulasan:

Unknown berkata...

ooo...mr ahmades sudah final ke? kalau akulah, aku akan cari kerja untuk 4 ~ 5 tahun kemudian sambung degree.

Ahmades berkata...

heheh, biasalah en ahmadyazid. Dah nak masuk alam lain dah hihih