The Real Torrent Search...powered by GOOGLE

Ahad, Ogos 19, 2007

Negarakuku dan NemeWee (Part-2:Kesimpulan)

Assalamualikum dan salam sejahtera semua. Dah baca artikel part-1 aku?

Sekarang ini, aku sambung pula ke bahagian kedua artikel aku yakni KESIMPULAN yang aku dapat sewaktu aku menganalisis Negarakuku. Kesimpulan ini akan mengambil-kira komen-komen yang terdapat pada artikel pertama, situasi semasa dan juga keadaan media-massa di Malaysia. Sekarang mari kita sambung part-2 yakni Kesimpulan.

Sebelum itu, aku ingin sekali berterima-kasih kepada mereka yang sudi memberikan komen dan pendapat mereka pada ruangan komen di artikel pertama aku. Aku tak kisah apa yang korang komen yang pastinya, korang memang best dan banyak benda yang aku boleh belajar daripada korang semua. Terima Kaseyy.

Sebut pasal komen, begitu jualah dengan NemeWee yang banyak mengkomen (dan memberi komen) dalam video beliau. Maaflah kalau aku terlambat update cerita ini BTW aku ada banyak kerja yang aku kena buat. Korang ada life kan? Samalah seperti aku.

Sebagai seorang rakyat Malaysia, yang mana kawan-kawan kita terdiri daripada pelbagai jens kaum yang datang dari pelbagai jenis rumput budaya sepatutnya acara komen-mengkomen, kritik-mengkritik di antara budaya TIDAK sepatutnya berlaku. Kenapa? Sebab inilah yang akan mengulangi sejarah peristiwa 14 Mei. Pertelangkahan diantara kaum yang disebabkan oleh perbuatan seseorang yang disifatkan sebagai "saja-saja" adalah sangat tak patriotik. Aku mungkin boleh paham dengan apa yang NemeWee ingin sampaikan tetapi bagaimana dengan orang lain? Adakah mereka boleh paham? Maaflah tapi bak kata perpatah "Rambut Sama Hitam Hati Lain-Lain"

Jesteru, sepatutnya kita RAKYAT MALAYSIA berbangga dengan apa yang kita ada. Dengan keunikan kita. Isu-isu seperti bumiputera, hak dan sebagainya sepatutnya tidak perlu lagi dibangkitkan didalam Malaysia sebab semuanya telah termaktub dalam perjanjian kewujudan Persekutuan Malaysia. Kalau kita nak renungkan nasib orang Cina / India / bla bla bla marilah kita renungkan nasib kaum tersebut di mana-mana negara luar. Kita amik satu contoh di Thailand, di sana kaum selain kaum Thai tidak layak mempunyai suara politik. Adakah mereka menginginkan keadaan seperti itu?

Di America, NO TEACHING IN CHINESE! Bukan lawak atau saja-saja nak provok tetapi itulah dasar pendidikan dalam America. Mau jadi macamtu? Malah kaum-kaum selain omputih tidak ada hak dalam suara politik di America. Mau ka NemeWee, kalau Malaysia mengadaptasi sistem macamtu? Saya tak marahkan awak, masej awak memang saya paham tetapi banyak orang lain yang mungkin tak paham, atau melihat mesej awak sebagai satu "bala-bencana". Perbuatan "suka-suka" boleh membawa padah.

Itulah kesimpulan aku. Akhir kata sebelum nak buat apa-apa fikirkan apa yang bakal terjadi di masa hadapan. Sekian. Ohhh ya tak terlewat lagi untuk aku mengucapkan SELAMAT HARI KEMERDEKAAN KE 50. hehehehe banyak kerja looooo.... lu mana tau!

Tiada ulasan: